Створення ілюзії глибини у фотографії

Вміння створити ілюзію глибини, простору, що існує за межами плоскої поверхні фотографії є одним із способів зробити фотографію більш цікавою та проявити її найважливіші елементи.

Перспектива закономірності зображення предметного світу відповідно до його зорового (оптичного) сприйняття. Видимі предметні обриси, форма, забарвлення сильно змінюються залежно від розташування предмету в просторі щодо ока, це може спостерігати людина. Причому саме через ці зміни сприймаються незмінні, справжні властивості самого предмета.

Закономірні зміни масштабів предмету, пов'язані з його відстанню від ока спостерігача, називаються лінійною перспективою. Її властивості: фігури та предмети видадуться тим меншими, чим дальше вони будуть знаходитись; паралельні лінії, що йдуть в довжину, та прагнуть зійтися в одній точці; грані предметів, спрямовані по променю зору ока, видадуться коротші, ніж насправді. Зміна кольорів та тонів предметів, також обумовлене відстанню між об'єктом і спостерігачем (товщиною повітряного шару), називається тональною перспективою. Її властивості: чіткість, яскравість обрисів предметів губляться в міру їх віддалення від ока; одночасно зменшується насиченість кольорів, які на відстані втрачають свою яскравість; контрасти світлотіні в глибині пом’якшуються; поступово вгасають відблиски та рефлекси; глибина, вдалині видадуться більш яскравою, ніж передній план. Відповідно до цієї логіки ми оцінюємо відстані на фотографії: фігури та предмети, про яких відомо, що вони мають однакову контурну об'ємну форму та однакові кольори, видадуться такими, що перебувають тим далі, чим більше розпливаються їхній контури, чим менш чітко вони різняться оком, чим менш насичені їхні кольори. Фігури - контрастні, чіткі, темні - виступають на передній план.

Нижче в таблиці наведені прийоми, що дозволяють підсилити або зменшити ілюзію глибини.

Посилення ілюзії глибини

  • Використання об'єктива з малою фокусною відстанню та включення в кадр об'єктів, розташованих на передньому плані.
  • Включення в кадр діагональних ліній, що ніби ведуть погляд за межі кадру.
  • Віддалення предмету на передньому плані від заднього плану за допомогою виборчого фокусування та відповідного діафрагмування.
  • Бічне або задньо-бокове освітлення предмету, що створює тіні.
  • Поділ кадру на три плани - передній, середній та задній із включенням у кожний із планів яких-небудь об'єктів.
  • Освітлення, що створює яскраве виражені тіні.

Послаблення ілюзії глибини

  • Використання об'єктива з великою фокусною відстанню та виключення з кадру об'єктів, розташованих на передньому плані.
  • Включення в кадр ліній, що перетинають картину вздовж або йдуть зверху вниз .
  • Зйомка, коли всі предмети в кадрі перебувають у зоні різкості, не завжди приводить до послаблення ілюзії глибини.
  • Рівномірне фронтальне освітлення предмету.
  • Виключення з кадру об'єктів, що перебувають на різних відстанях від камери.
  • Розсіяне, плоске освітлення (похмура погода, розсіяне або відбите світло світильників).