Як апетитно фотографувати їжу? Інтерв’ю Джеффа Кока

Як апетитно фотографувати їжу?

Джефф Кок (Jeff Kauck) займається професійною фотозйомкою їжі для журналів, меню та реклами більше ніж 20 років. Сформувати свій власний стиль йому допомогла класична школа живопису, у якій він навчався в свій час. У цьому інтерв'ю автор поділиться з нами декількома секретами та дасть відповідь на питання як правильно фотографувати їжу? Ми розглянемо варіанти фотографування їжі при при різних рівнях освітлення та на різного рівня фототехніку. Стаття перекладена combats.su, всі фотографії належать Джеффу Коку.

Як правильно підготуватись до фотозйомки їжі?

Все залежить від замовлення - зйомка для журналу або меню та рекламна зйомка кардинально відрізняються одна від одної.

Якщо це фотографії для журналів і меню, все починається з ознайомлення з рецептом у компанії з кухарем. Я також вибираю посуд і столові прибори для фотозйомки, а потім кухар готує страву, сервірує її і подає мені для фотосесії в гарячому вигляді.

Процес підготовки до рекламної зйомки в цілому той самий, але з деякими особливостями. З рецептом і сервіровкою варто зайнятись заздалегідь, крім того варто зробити пробні кадри, які потім подати на оцінку замовнику. Такий підхід дозволяє розставити предмети відповідно до побажань клієнта. Після оцінки пробного кадру можна внести потрібні корективи та зробити остаточну серію фотокадрів.

Яке світло ви зазвичай використовуєте - природнє чи штучне?

Для журналів і меню я найчастіше знімаю із природним світлом, оскільки головна мета такої зйомки - передати атмосферу кухні. Для рекламної зйомки необхідно, щоб всі блюда були освітлені за однаковою схемою, як ранком, так і вдень, тому природнє світло тут не підходить, і я використовую спалахи.
Я завжди черпаю натхнення з природи, у тому числі, природного освітлення. І школа живопису дуже допомогла мені в цьому. У створенні натюрмортів немає такого поняття, як білий фон, доводиться залишати білої папір. Саме тому я малював всі переходи від середніх тонів до світлих, так, як це робить природне світло.

Як можна покращити природне освітлення?

Непідготовлений фотограф використовує все наявне у нього світло з вікна. Однак навіть природне світло можна контролювати - заповнити тіні відбивачем або змінити відстань від джерела світла, щоб світловий малюнок став більш м'який. А якщо вибрати вікно поменше або закрити частину вікна темним матеріалом, то світло стане вульконаправлене, і його буде легше контролювати. Щоб блокувати або відбити потік світла з якогось напрямку, можна використовувати звичайний картон.

Яку пору доби краще вибрати для фотозйомки їжі з природним освітленням?

Для фотозйомки їжі відіграє роль не так пора доби, як розташування вікна і спрямованість променів світла, що йде з нього. Тому краще вибрати вікно, що виходить на північ.

Скільки джерел світла ви використовуєте при зйомці зі спалахом?

Тільки один. Завжди. Краще природного світла нічого не придумаєш, а його джерело тільки одне - сонце. І небо теж одне.

Як вам вдається зробити штучне світло схожим на природне?

Якщо фотозйомка проходить у приміщенні, я направляю спалах не на блюдо, а в стіну, на якій перебуває вікно - так мені вдається зробити світло більше м'яким і схожим на денне.

Крім того, можна провести фотозйомку з допомогою розсію чого модифікатора (наприклад, парасольки), щоб спалах залишився «голим», і направити його імпульс в кут кімнати. Світло відіб'ється від стін і потраплять назад на об'єкт.

Як ви вибираєте потрібний кут для успішної фотозйомки? Як можна визначити, що камера розташована занадто високо чи занадто низько?

Найчастіше я повторюю ракурс, з якого людина бачить блюдо під час процесу прийому їжі. Глядачу повинно здаватись, що він сидить за столом - із цього ракурсу нам найбільш звично розглядати їжу.
Є і модні сучасні тенденції. На сьогоднішній день багатьом подобається фотографувати блюдо зверху. Однак ракурс потрібно обов'язково обговорювати з дизайнером та керівником проекту, щоб дізнатись, чого саме вони хочуть.

Глибина різкості відіграє важливу роль при фотозйомці їжі. Як ви вирішуєте, що залишити у фокусі, і наскільки різким повинен бути задній план?

Для журналів найчастіше потрібна глибина різкості, природна для ока. Тобто, якісь елементи повинні бути у фокусі, а якісь – поза ним. Кілька років тому фотографи знімали з мінімально припустимою глибиною різкості, наприклад, f 1.8. Сьогодні ця тенденція вже не практикується.

У рекламі використовується термін «візуальний пріоритет». При фотозйомці їжі для комерційних цілей потрібно показати її із найбільш апетитної сторони. Частково це досягається за допомогою освітлення, але потрібно також знати, яка частина кадру повинна спрямувати увагу глядача в першу чергу. Саме вона і повинна бути найбільше різка (у фокусі).

Який ваш діапазон глибини різкості?

Для журналів і меню значення діафрагми підбирається від f/8 до f/16, а для реклами - від f/16 до f/22.

Як ви підбираєте фон для фотографій?

При фотозйомці їжі для меню найчастіше потрібно включити в кадр елементи столового інвентарю. Коли мова йде про журнал, потрібно, щоб ілюстрації перегукувалися з атмосферою статті. Наприклад, якщо це весняне блюдо, тоді кольори повинні бути світлими, якщо це осінній номер - більш темними та глибокими. Іншими словами, якби в кадрі не було їжі, якою тоді мала б бути атмосфера кадру?

На яких продуктах і блюдах найкраще вчитися фотозйомці їжі?

З найпростіших, повсякденних продуктів. Хліб з маслом або джемом, картопля, чай або кава, макаронні блюда. Будьте обережніші із соусами, їхня зйомка іноді пов’язана з труднощами. Морозиво та салати краще не знімати. Салати швидко втрачають свій вигляд. Свіжі овочі (яблука, помідори, горошок) - теж гарний початок. Готувати їх до зйомки не потрібно, просто добре помити та надати «смачного» вигляду.

Які помилки зазвичай допускають фотографи-початківці?

Багато хто відразу прагне сфотографувати складні страви. Якщо мова йде про комерційну зйомку, для неї завжди запрошуються шеф-кухар або стиліста, які сервірують блюдо. Тому не варто вчитися на фуд-фотографа, шеф-кухаря та стиліста одночасно - це дуже складно, краще вміти робити шось одне досконально, ніж бути майстром на всі руки.

Початківцям я завжди рекомендую для початку використовувати природне світло, а не спалах. При зйомці зі спалахом страва часто дивиться занадто постановочно. Але головне - ніколи, ні за яких умов не використовуйте вбудований спалах.

Для натхнення є маса кулінарних блогів та журналів.

Фотозйомка їжі стала дуже популярною серед звичайних людей завдяки Instagram. Що ви можете порекомендувати тим, хто хоче знімати тільки на iPhone?

В першу чергу, я запитав би себе - чи виглядає фотографія апетитно? Вона може бути протою чи інформативною, але кінцевою метою завжди повинен бути апетитний вигляд страви. Нехай це буде Instagram чи предметний стіл із чотирма джерелами світла, результат завжди повинен бути один - апетитна фотографія.