Побудова композиції фотографії

Побудова композиції фотографії схожа на написання твору, який буде читати глядач. Одна з найпоширеніших помилок фотографів початківців - хаотичне вбирання досвіду та знань. У результаті - невдачі, професійна недбалість, розчарування у власних фотографії.

У вас в руках фотоапарат, ви повні натхненно та невпинно працювати. Але для початку раджу визначиться з напрямком вашої творчості. У Вас два шляхи: стати невизнаним генієм, або звичайним ремісником, котрі здебільшого виконують замовлення фірм.

Перед початком роботи слід відповісти на такі питання: Що? Де? Коли? Як? Що - об'єкт, сюжет, яка-небудь дія. Де - фон, місце дії. Коли - час доби, пора року. Як – чорно-біле фото або колір, різке або розмите.

Чим докладніший у Вас буде опис - тем легше аналізувати отриманий результат. Не лінуєтеся робити опис. Якщо Ви ледачі - краще взагалі не займатися фотографією. Дешевше Вам обійдеться купівля готових фотографій. Фотографію не вивчиш за один день, місяць, рік. Вона вимагає набагато більш тривалого вивчення.

У художній фотографії існує два головні визначення: асоціативно-образне та емоційне. Вони і містять у собі ідею світлини. Перше визначення повинне впливати на глядача, викликати асоціації, малювати образи. Друге ж повинне впливати на емоції глядача, викликати мимовільну реакцію в спостерігача.

На примітивному рівні все досить просто: візьміть собі за основу "правило третин". Допустимо Ви фотографуєте захід сонця. Дві третини кадру повинно займати небо. Якщо ж об'єктом зйомки є відбиття заходу сонця у воді, то дві третини кадру повинна займати вода. На всякий випадок зробіть кілька кадри, а потім виберіть кращий.

Не намагайтеся помістити все в один кадр. Найчастіше краще зробити два різні кадри. Інакше, побіжавши за двома зайцями, залишишся ні із чим.

"Правило третин" - основне правило побудови фотографічних композицій. Подумки поділіть кадр горизонтальними та вертикальними лініями на 3 рівних частині. Точки перетинання цих ліній - зорові центри. Розміщення елементів композиції щодо зорових центрів сильно впливає на сприйняття кадру. Читайте більше про правило золотого перетину у фотографії.

  • Діагональ, що йде з лівого верхнього кута в правий нижній, називається падаючої
  • Діагональ, що йде з лівого нижнього кута в правий верхній, - висхідна

Розміщення елементів у центрі композиції рідко буває вдалим. Найчастіше це надає кадру статичність. Для посилення динаміки потрібно, щоб погляд спостерігача рухався по зображенню.

Існує цікава закономірність: усе, що на знімку розташовується праворуч, сприймається як звичайне, традиційне, ліворуч - незвичайне, у центрі - заспокійливе, рівномірне.

Пряма лінія виражає активну, швидку дію. Вона "прочитується" глядачем швидше - на зламах і закругленнях ліній руху погляду ніби вповільнюється.

Одним з найлегших способів навчання фотографії є копіювання. Переглядаючи журнали, брошури, газети звертайте увагу на фотографії. Виберіть фото. Проаналізуйте, як воно зняте, при яких обставинах, які прийоми застосував фотограф, як підібране світло, як розташовані об’єкти в кадрі. Після аналізу спробуйте відтворити кадр.

На останок побажаю Вам не опускати руки після невдач, які обов'язково будуть на початках. Практикуйтеся. Фотографуйте все, починаючи від своєї кімнати і закінчуючи вуличною зйомкою. Завжди носіть із собою фотоапарат. Геніальний сюжет для фото може випадково потрапити Вам в очі, але і настільки ж швидко зникнути назавжди. Відвідуйте виставки, спілкуйтеся з фотографами, вони завжди раді дати поради початківцям, хоч і роблять вигляд, що їм це зовсім нецікаво. Виявите себе та свій світ через світлину і, хто знає, може у вас прокинеться великий фотограф.