Поради по композиції у фотографії

Нижче наведений декілька порад по побудові правильної композиції фотографії.

Композиція (твір, складання, розташування - лат.) - об'єднання окремих елементів витвору в єдине художнє ціле, у якому в конкретній зоровій формі найбільш яскраво розкривається зміст. Витвір будується на супідрядності з головним сюжетно-тематичним центром усіх менш значних елементів побудови.

Предметно-значимим елементам композиції незмінно сприяють спеціальні виразні засоби: освітлення, тональність, колорит, точка та момент зйомки, план, ракурс, а також образотворчий акцент і різні контрасти.

Композиція не повинна відіграти самостійної ролі. Подібно тому, як мова має значення передавача думки, композиція служить лише засобом для вираження авторської думки.

Пересічені (діагональні) лінії - одне із проявів правила "Золотого січення" у фотографії. Основна ідея - змусити око рухатися в певному напрямку. Початкову точку лінії бажано розташовувати в одному з кутів кадру. Вважається, що верхній лівий кут краща стартова точка, тому що більшість людей починає розглядати зображення із цього кута. Можливі і інші розташування ліній, аби тільки вони були чітко виражені.

Правило однієї третини - намагайтеся уникати ділити кадр на симетричні частини. Краще зорово розбити кадр на три частини і наприклад помістити небо у верхню третину, а все інше в нижні дві третини. Точно так само, можна вертикально розбивати кадр на три частини.

Виділення об'єкту - можна зробити настроївши об'єктив на малу глибину різкості. Використання відкритої діафрагми дозволяє виділити головний об'єкт і розмити другорядні.

Виділення контрастом – при перегляді світлини погляд, як правило зосереджує на найбільш контрастних місцях, і це може бути використане для залучення уваги до певних місць. У кольоровій фотографії таку ж роль відіграє колірний контраст, підвищити колірний контраст може допомогти поляризаційний фільтр.

Світлотінь - строго закономірні градації світлого та темного, завдяки яким сприймаються оком і відтворюються об'єкти зйомки. Відтінки світлотіні точно відповідають характеру освітленості, об'ємній формі предметів, стану атмосфери. І в натурі і на знімку світлотіньовий лад цілого залежить від взаємозв'язку кольорів, відблисків, тіней, півтіней, рефлексу на основі тонових співвідношень. Через ефекти світлотіньового контрасту фотограф повинен прагнути до злагодженості композиційного устрою, до емоційної виразності знімка. Він повинен не копіювати видимі світлотіньові відтінки, а відтворювати їх на основі оцінки та узагальнення побаченого.

Обрамлення об'єкту. Цікавий ефект дає використання обрамлення об'єкту, будь-чим (об'єкт знятий через арку, зйомка з печери і т.д.).

Виділення кольором - дозволяє виділити бажаний об'єкт, на фоні інших менш освітлених. Експонометричний замір необхідно робити по освітленій ділянці.

Використання ліній - лінії емоційно впливають на глядача, вигнуті лінії заспокоюють; ламані діють як подразник; вертикальні лінії надають велич; горизонтальні - спокій і безтурботність; діагональні - динамічність.

Слід уникати прямих ліній, що виходять за межі кадру, тому що вони ділять кадр на частини або принаймні розташовувати їх так, щоб вони не ділили кадр на рівні частини. Так само бажано, щоб наприкінці ліній перебував який-небудь предмет, щоб погляд не виходив за межі кадру.

Точку сходження паралельних ліній у перспективі краще розташовувати поза центром кадру.

Часто використовується метод використання вхідних ліній - це лінії які беруть початок в одному з нижніх кутів знімку і ведуть до його значущого центру, звичайно розташованому в крапці "золотого перетину". Таку лінію можна знайти практично в будь-якому сюжеті: стежка, довгастий предмет, лінії поділу тонів або кольору.

Діагональні побудови надають динаміку вмісту фотографії. У цьому випадку основні лінії композиції нахилені і тому нестійкі.

Попереду предмета, що рухається, необхідно залишати більше простору, ніж за ним.

Тональність фотографії робить емоційне враження на глядача. Темні тональності - тіні, чорний колір - часто асоціюються з ніччю, вони видадуться таємничими. Світлі тональності - білий колір і відтінки яскраво-сірого - асоціюються із сонячним світлом і підвищеним настроєм.